DGHM
EINE STARKE GEMEINSCHAFT

Die DGHM prämiert Veröffentlichungen, die sich durch eine große Anwendungsrelevanz auszeichnen. Für diese Auszeichnung können Publikationen vorgschlagen werden, an denen ein DGHM-Mitglied als Erst- oder LetztautorIn beteiligt ist und die in den vorangegangenen 3 Monaten hochrangig publiziert wurden.

Aktuelles Highlight der Infektionsprävention und Klin. Mikrobiologie

Metagenomic analysis of microbial cell-free DNA from plasma of patients with suspected infections: performance and therapeutic impact in clinical routine

Jan Esse  1 Johannes Träger  1 Philipp Steininger  2 Karl Bihlmaier  3 Julia Fürst  4 Zsofia Bardonicsek-Depnering  4 Nora Naumann-Bartsch  5 Patrick Morhart  6 Ixchel Castellanos  7 Stefan W Krause  8 Larissa Herbst  3 Richard Strauß  4 Martin Chada  5 Klaus Korn  2 Giuseppe Valenza  1 Daniel Teschner  9 Christian Bogdan  10 Jürgen Held  11

Clin Microbiol Infect. 2025 Feb 18:S1198-743X(25)00077-1.
doi: 10.1016/j.cmi.2025.02.016. Online ahead of print.

Link zum vollständigen Abstract: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/39978635/


Jan Esse                                                                                              Jürgen Held

Abstract:
Objectives: The sensitivity of blood cultures (BCs) is limited, especially when antimicrobial therapy already has been administered or when non-culturable pathogens are causing the disease. Metagenomic next-generation sequencing of cell-free DNA from plasma has the potential to compensate for the disadvantages of BC diagnostics.

Methods: We conducted a retrospective study in patients with suspected infections over a period of 3 months. Cell-free DNA from plasma was analysed by metagenomic next-generation sequencing (Illumina NextSeq, 25 million reads per sample, read length 75 base pairs) and sequences were analysed with DISQVER®, a CE-IVDD-labelled software algorithm and curated database. The data were compared with findings obtained with simultaneously taken BC and other microbiological results (±7 days).

Results: DISQVER® analysis was performed on 190 samples from 147 patients (124 adult and 23 paediatric). The median time-to-result including transport was 2 days (interquartile range, 2-3; range, 2-8). DISQVER® detected 158 pathogens (103 bacteria, 49 viruses, 4 fungi, and 1 parasite) in 80 plasma samples (positivity rate 42.1%). The median number of pathogens per positive sample was one (interquartile range, 1-2; range, 1-10). The most common bacteria were Enterobacterales (30.1%; 31/103), anaerobic bacteria (18.4%; 19/103), and Enterococcus spp. (15.5%; 16/103); the most frequent viruses were Epstein-Barr virus (28.6%; 14/49), human herpesvirus 6B (18.4%; 9/49), and human cytomegalovirus (18.4%; 9/49). Mycobacterium avium, Legionella pneumophila, Tropheryma whipplei, Rhizomucor pusillus, and Leishmania infantum were detected in one sample each. Simultaneous BC were positive in only 10.2% (18/176) of the samples, but were mostly (68.2%; 120/176) collected under antibiotic therapy. DISQVER® analysis resulted in 24 treatment changes in 20 patients (13.6%; 20/147; 9 start/escalation, 10 stop/de-escalation, 2 catheter replacements, and 3 other).

Discussion: DISQVER® significantly increased the detection rate of pathogens, led to the diagnosis of serious infections that otherwise would have been missed, and possibly improved the treatment of more than 10% of patients.

Kommentar:
In der vorliegenden Arbeit wurden 202 Plasmaproben aus der klinischen Routine von 155 Patienten mit V.a. Sepsis oder mit persistierendem Fieber unter adäquater Antibiose mittels Metagenomanalyse (mNGS) zellfreier DNA (cfDNA) untersucht. Zur bioinformatischen Analyse wurde das kommerzielle DISQVER-System verwendet. Parallel zu jeder Plasmaprobe wurden Blutkulturen und weitere Materialien zur mikrobiologischen Analyse entnommen. Die mittels mNGS nachgewiesenen Erreger (Bakterien, Viren, Pilze, Parasiten) wurden hinsichtlich ihrer pathogenen Bedeutung analysiert und falls möglich durch konventionelle Methoden bestätigt. Weiterhin wurde die klinische Konsequenz des mNGS-Ergebnisses untersuch.

Studien zur Metagenomanalyse zellfreier DNA aus Plasmaproben von Patienten aus der klinischen Routine und die Analyse der klinischen Konsequenzen dieser Untersuchungen sind selten.

Wir konnten zeigten, dass mNGS die Nachweisrate von Krankheitserregern erheblich verbessert. Schwere Infektionen mit z.B. Mycobacterium avium, Legionella pneumophila, Tropheryma whipplei, Rhizomucor pusillus und Leishmania infantum konnten diagnostiziert werden, die mit herkömmlichen Methoden übersehen worden wären. Die mNGS-Analyse führte in 13,6 % der Patienten zu einer klinischen Konsequenz (9 Beginn/Eskalation der antimikrobiellen Therapie, 10 Abbruch/Deskalation der antimikrobiellen Therapie, 2 Katheterwechsel, 3 andere).

Die mNGS Analyse cfDNA wird in Zukunft ein fester Bestandteil der mikrobiologischen Diagnostik werden und hat das Potenzial die Prognose der Patienten entscheiden zu verbessern.

Kontakt:
Jürgen Held & Jan Esse
Mikrobiologisches Institut
Uniklinik Erlangen
Wasserturmstr. 3/5
91054 Erlangen
jurgen.held@uk-erlangen.de

Autor:inneninformationen:
1 Mikrobiologisches Institut-Klinische Mikrobiologie, Immunologie und Hygiene, Universitätsklinikum Erlangen und Friedrich-Alexander-Universität (FAU) Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Germany.
2 Virologisches Institut-Klinische und Molekulare Virologie, Universitätsklinikum Erlangen und Friedrich-Alexander-Universität (FAU) Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Germany.
3 Medizinische Klinik 4, Universitätsklinikum Erlangen und Friedrich-Alexander-Universität (FAU) Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Germany.
4 Medizinische Klinik 1, Universitätsklinikum Erlangen und Friedrich-Alexander-Universität (FAU) Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Germany.
5 Pädiatrische Onkologie und Hämatologie, Kinder- und Jugendklinik, Universitätsklinikum Erlangen und Friedrich-Alexander-Universität (FAU) Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Germany.
6 Neonatologie, Kinder- und Jugendklinik, Universitätsklinikum Erlangen und Friedrich-Alexander-Universität (FAU) Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Germany.
7 Anästhesiologische Klinik, Universitätsklinikum Erlangen und Friedrich-Alexander-Universität (FAU) Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Germany.
8 Medizinische Klinik 5, Universitätsklinikum Erlangen und Friedrich-Alexander-Universität (FAU) Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Germany.
9 Medizinischen Klinik II, Universitätsklinikum Würzburg, Würzburg, Germany.
10 Mikrobiologisches Institut-Klinische Mikrobiologie, Immunologie und Hygiene, Universitätsklinikum Erlangen und Friedrich-Alexander-Universität (FAU) Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Germany; FAU Profile Center Immunomedicine, Friedrich-Alexander-Universität (FAU) Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Germany.
11 Mikrobiologisches Institut-Klinische Mikrobiologie, Immunologie und Hygiene, Universitätsklinikum Erlangen und Friedrich-Alexander-Universität (FAU) Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Germany.


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Candidates
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Link zum vollständigen Artikel: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33962959/


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Clinical performance evaluation of SARS-CoV-2 rapid antigen testing in point of care usage in comparison to RT-qPCR
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Link zum vollständigen Artikel: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34186490/


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Prevalence of SARS-CoV-2 IgG antibodies in a large prospective cohort study of elite football players in Germany (May-June 2020): implications for a testing protocol in asymptomatic individuals and estimation of the rate of undetected cases
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Link zum vollständigen Artikel: pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33285279/


A Klebsiella pneumoniae ST307 outbreak clone from Germany demonstrates features of extensive drug resistance, hypermucoviscosity, and enhanced iron acquisition”
Stefan E. Heiden*, Nils-Olaf Hübner*, Jürgen A. Bohnert, Claus-Dieter Heidecke, Axel Kramer, Veronika Balau, Wolfgang Gierer, Stephan Schaefer, Tim Eckmanns, Sören Gatermann, Elias Eger, Sebastian Guenther, Karsten Becker & Katharina Schaufler#
Genome Medicine, 2020, 12:113
Link zum vollständigen Artikel: pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33298160/