DGHM
EINE STARKE GEMEINSCHAFT

Highlights der Infektionsprävention und Klin. Mikrobiologie

Die DGHM prämiert Veröffentlichungen, die sich durch eine große Anwendungsrelevanz auszeichnen. Um diese Auszeichnung können Publikationen vorgschlagen werdem, an denen ein DGHM-Mitglied als Erst- oder LetztautorIn beteiligt ist und die in den vorangegangenen 3 Monaten hochrangig publiziert wurden.

Bewerbungsformular

Aktuelles Highlight der Infektionsprävention und Klin. Mikrobiologie

Prevalence of SARS-CoV-2 IgG antibodies in a large prospective cohort study of elite football players in Germany (May-June 2020): implications for a testing protocol in asymptomatic individuals and estimation of the rate of undetected cases

Dietrich Mack 1*Barbara Christine Gärtner 2*Annika Rössler 3Janine Kimpel 3Katrin Donde1Oliver Harzer 1Werner Krutsch 4Dorothee von Laer 3Tim Meyer(*are joint first authors)

Clinical Microbiology and Infection 202. Mar;27(3):473.e1-473.e4.
doi: 10.1016/j.cmi.2020.11.033. Epub 2020 Dec 5

Link zum vollständigen Artikel: pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33285279/

Foto der beiden Erstautor*innen:

Original Abstract des Artikels:
Objectives
Elite professional football players and staff are a unique group that might give insight into the epidemiology of SARS-CoV-2 infections in Germany and thus can serve as a model for a geographical distribution and an estimation of undetected infections.

Methods
In this prospective cohort study seroprevalence was determined twice in May and June 2020 in players and staff from German Bundesliga. As screening assays a commercial ELISA (Euroimmun) and a CLIA (Roche) was used and an in-house neutralisation assay (NT) as gold standard. Participants were tested twice weekly using PCR from nasopharyngeal and/or oropharyngeal swabs.

Results
Seroprevalence (NT used as confirmation) in 2,164 samples from 1,184 players and staff was rather similar in May (23/1157 (1.99%)) and in June (21/1007 (2.09%)). All participants were PCR negative during the study period. Significant regional differences in seroprevalence were not observed. When comparing seroprevalence with the cumulative incidence of infections derived from the German notification system (subgroup matching to cohort; men, age: 20-69), IgG was found 8-10 times more frequently, pointing to a high rate of undetected infections. ELISA and CLIA correlated only moderately (Kappa 0.52).

Conclusions
Seroprevalence with high quality diagnostic in Germany seemed to be around 2%. The number of undetected infections seems to be 8-10 times higher than notification data. Quality of antibody assays is rather variable, thus results should ideally be confirmed at least by a second assay to prove IgG positivity.

Kommentar:
Diese prospektive SARS-CoV-2 Antikörperprävalenzstudie zeichnet sich aus durch die große Zahl von asymptomatischen Probanden (>1000) aus allen deutschen Regionen, das Vorhandensein von follow-up Seren für einen großen Anteil der Probanden und kontinuierlicher, zweimal wöchentlicher PCR-Kontrolle der Probanden auf frische SARS-CoV-2 Infektion vor und während der Studiendauer über etwa 10 Wochen. Als bisher einziger Studie aus Deutschland wurden die positiven Antikörperergebnisse aus zwei Suchtesten mittels Virusneutralisationsassay bestätigt. Die Prävalenz positiver IgG-Titer war zu beiden Zeitpunkten etwa 2%. Die kommerziellen Antikörper-Assays zeigten nur eine moderate Korrelation; viele, auch hochtitrige, Werte und solche bei Serokonversionen ließen sich im Virusneutralisationsassay nicht bestätigen. Dies stand in Einklang mit der Tatsache, dass alle PCRs negativ waren. Bei der Anwendung kommerzieller Tests ist ein kritisches Herangehen an die Ergebnisse erforderlich, am besten durch Bestätigung positiver Ergebnisse in einem zweiten Test. Von einer Anwendung in einer asymptomatischen Bevölkerung z.B. für einen Immunitätsausweis ist dringend abzuraten. Der Vergleich der Seroprävalenzdaten mit den Meldedaten in dem relevanten Zeitraum ergab eine 8-10fach höhere Zahl nicht erkannter Infektionen.

Kontakt:
Prof. Dr. Dietrich Mack; Bioscientia Labor Ingelheim, Konrad-Adenauer-Str. 17, 55218 Ingelheim, dietrich.mack@bioscientia.de

Autoreninformationen:
1 Bioscientia Labor Ingelheim, Konrad-Adenauer-Straße 17, 55218 Ingelheim, Germany.
2 Department of Medical Microbiology and Hygiene, Saarland University, Kirrbergerstr. 100 Geb. 43, 66421 Homburg/Saar, Germany. Electronic address: barbara.gaertner@uks.eu.
3 Institute of Virology, Department of Hygiene, Microbiology and Public Health, Medical University of Innsbruck, Peter-Mayr-Str. 4b, 6020 Insbruck, Austria.
4 Department of Trauma Surgery, University Medical Centre Regensburg, Franz-Josef-Strauss Allee 11, 93053, Regensburg, Germany.
5 Institute of Sports and Preventive Medicine, Saarland University, Campus, Geb. B8.2 66123 Saarbrücken, Germany.

Januar 2021
A Klebsiella pneumoniae ST307 outbreak clone from Germany demonstrates features of extensive drug resistance, hypermucoviscosity, and enhanced iron acquisition”
Stefan E. Heiden*, Nils-Olaf Hübner*, Jürgen A. Bohnert, Claus-Dieter Heidecke, Axel Kramer, Veronika Balau, Wolfgang Gierer, Stephan Schaefer, Tim Eckmanns, Sören Gatermann, Elias Eger, Sebastian Guenther, Karsten Becker & Katharina Schaufler#
Genome Medicine, 2020, 12:113
Link zum vollständigen Artikel: pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33298160/